Sitali pranajám

Jde o jeden z pokladů jógy vědomí, který čistí a regeneruje naše tělo a zároveň ochlazuje. Tomuto dechu se někdy říká – nektar života. Co všechno pro nás může Sitali pranajám udělat?

Je výborný pro ledviny, nadledvinky, močový systém, vyrovnává hladinu testosteronu a velmi pomáhá hypofýze. „Sitalee“ dech z nás odplavuje jedy ze špatné nálady, jater a trávicího systému. Pomocí tohoto dechu je možné snížit horečku a vnitřní horkost. Můžete jej vyzkoušet i v horkých letních dnech, kdy se potřebujete vnitřně zchladit.

Pokud jej budete provádět správně, pak si užijete jeho velkou regenerační a detoxikační sílu. Platí u něj, čím pomaleji, tím lépe. U praktikování Sitali pranajám, proto prosím, nikam nespěchejte, vnímejte svůj dech a nechte jej plynout v co nejdelších vlnách.

Jde o cvičení, které vám dá sílu, vytrvalost a vitalitu. Kdykoliv máte teplotu, jde na vás nějaká nemoc, cítíte se špatně, dělejte tento dech. Pomůže vám k uzdravení. Zpočátku při provádění dechu, můžete cítit hořkou chuť na jazyku, která se postupně změní na sladkou. Hořká chuť jen znamená, že se vaše tělo čistí, zbavuje jedů a nemocí.

A nyní motivace! Vydržíte-li u pravidelného provádění dechu po dobu nejméně 40 dní za sebou bez přerušení, sklidíte maximální efekt v podobě zlepšeného zdraví, silnější imunity, vaše nálada bude stabilnější a vy se budete cítit dobře. Opravdu to stojí za 3 minuty denně.

Další možnost je provádět Sitali pranajám 26x ráno a večer.

Jak „Sitalee Praanayam“ provádět

Pozice: Sedněte si do pohodlného sedu se zkříženýma nohama, mějte rovnou páteř, vytáhněte a vycentrujte hlavu, bradu přitáhněte mírně ke krku, abyste měli rovnou i krční páteř.

Položte si ruce na kolena, spojte palec a ukazováček do Gyan mudry, zavřete si oči a soustřeďte se do bodu třetího oka, do bodu mezi obočím.

Dech: Otevřete ústa a srolujte jazyk do ruličky, jazyk kousek vykukuje z úst. Nadechujte se přes srolovaný jazyk, pak ústa zavřete a vydechujte nosem. Pokračujte ve střídavém nádechu přes srolovaný jazyk a vydechujte nosem. Snažte se, aby váš dech byl co nejdelší, nejklidnější a nejtišší. Užívejte si svůj dech.

Varianta: Můžete sedět též na židli, ale vždy zachovejte rovnou páteř a mějte obě chodidla celou plochou na zemi. V tomto případě, položte ruce ve stejné mudře na stehna.

Čas: 3 minuty. Dech můžete také provádět 26x ráno a 26x večer. 108 opakování tohoto dechu se změní v hlubokou meditaci.

Konec: Nakonec se nosem zhluboka nadechněte, zadržte dech na cca 3 s, vydechněte a odpočiňte si.